• Forum has been upgraded, all links, images, etc are as they were. Please see Official Announcements for more information

Intervju med Evan Duffield - "Proof of Honor"-vinnaren 2014

Bergstrom

Member
Foundation Member
Så hur blev du först involverad i kryptorymden?

Evan Duffield – Jag har alltid varit intresserad av finans, programmering och kryptografi. Så det var helt naturligt att Bitcoin pockade på mitt intresse tidigt. Jag hörde först talas om Bitcoin mitten av 2010, tappade bort den ett tag och sedan blev jag riktigt intresserad 2011. När jag bestämde mig för att köpa några ville jag bara se hur allting fungerade så jag köpte min första "Bitcoin" för 19 dollar. Direkt efter att jag hade köpt dem kraschade det. Jag kommer ihåg att jag tänkte: "Ah, jag köpte in mig på toppen!". Men jag behöll alla och blev riktigt intresserad av teknologin senare.

Vad hoppas du uppnå genom att vara involverad i kryptorymden? Vad är ditt långsiktiga mål för var du vill se det gå?

Evan Duffield – Efter att ha tittat på utvecklingen av Bitcoin och andra kryptovalutor i ett par år, började jag få en uppfattning om var rymden var på väg. Så småningom bevakade jag "Bitcointalk" och tillkännagivandetråden efter nya poster och tittade efter specifika drag. Jag räknade ut att någon skulle komma ut med ett mynt som fixade några av kärnproblemen som "Bitcoin" hade. Efter en tid verkade det som om den enda innovationen som hände var nya gruvbrytningsalgoritmer. Detta ledde mig till att börja tänka på att bygga ett mynt, ett som kunde gå i en annan riktning, helt och hållet från Bitcoin. Jag tänkte, varför inte inkorporera en mixer i kärnteknologin? Varför inte betala hela noder? Sedan "Bitcoin"s release av mynt som är utformade efter guldmarknaden, varför inte utforma blockbelöningen efter något annat?

Vad tror du är den verkliga potentialen för kryptovärlden? Vad kan de göra för att bistå världen på ett sätt som ingen annan teknologi har gjort eller har möjlighet till?

Evan Duffield – Det är en fantastisk fråga som inte ställs så ofta. Satoshis avsikt var att göra ett decentraliserat system som fungerade därför att den tillhandahöll finansiella incentiv vilka var inbyggda för att underhålla det decentraliserade nätverket. Detta är viktigt eftersom det möjliggör för många olika idétyper att byggas ovanpå denna teknologityp. Här är några idéer:
  • Ett decentraliserat internet byggt ovanpå krypto, fullständigt privat och "peer-to-peer".

  • Aktie-, obligation- och Forex-marknad till en lägre kostnad

  • Perfekt digital valuta byggt ovanpå internet, gjort helt i "peer-to-peer"-stil som stärker en censurmotståndskraftig ekonomi.
Finns det någon typ av personlig berättelse du vill att världen ska veta om den andra mottagaren i ordningen av denna hedersbetygelse? Ditt tillfälle att prata om dig själv som personen, Evan Duffield i förhållande till den välkände kryptovisionären och -innovatören.

Evan Duffield – När jag skapade "Darkcoin" såg jag alla svindlerier, lögner och bedrägerier i denna gemenskap. Som svar till det gjorde jag en samvetsinsats att vara så transparent, öppen och ärlig som är mänskligt möjligt - i detta projekt. Jag har sett så många projekt försöka dölja sina misslyckanden vilket kan resultera i att man förlorar tilliten från sin användarbas. När det väl är borta tror jag inte att man kan få tillbaka det. Budskapet jag skulle vilja få genom är att människor har riktiga pengar som insats och att försöka bedra dem är likt att bedra aktieägarna i ditt företag. Att hålla igång ett projekt i denna rymd är något som måste utföras med största möjliga integritet.

Vem är människorna du beundrar mest i ditt liv? Vem har hjälpt och inspirerat dig till var du är idag? Finns det någon du skulle vilja tacka offentligt för att ha hjälpt dig komma så långt.

Evan Duffield – Tack går till hela iAcquires (SEO-företag jag arbetade på och höll på med "back-end"-utveckling för "in-house"-verktyg) utvecklingsteam och särskilt Jeff Nappi för att ha sporrat mig att bli en bättre mjukvaruutvecklare och vara detaljorienterad i allt jag gör. VI har stångats många gånger men det har visat sig vara en mycket värdefull erfarenhet. Det finns oräkneliga människor inom "Darkcoin"-gemenskapen som har hjälpt "Darkcoin" att bli det det är idag. Jag vill tacka (ingen särskild ordning) min fru Sara för att hon är häftig och stödjande. Holger Schinzel för att ha hjälpt mig att hålla ett öga på produktkvaliteten. Fernando Gutierrez för att ha skaffat ovärderlig hjälp genom att handskas med gemenskapen och det legala. Ingie (Tante) för att ha övertalat mig att göra videofilmer som kommer ut snart. Daniel Diaz och Philipp Engelhorn för att att hjälpt till med att sprida ordet.

Var kan folk gå och lära sig mer om ditt arbete och vad du gör?

Evan Duffield – Jag postar ofta på "Darkcointalk.org" i tillkännagivandedelen för allt viktigt. Jag kommer också att släppa en serie videofilmer som detaljerar teknologiinnovationerna i "Masternode"-nätverket, "Darksend" och "InstantX" i min Youtube-kanal. Var god prenumerera!

Som ett lekfullt skott i mörkret, vill du gissa vem nästa mottagare av hederspriset kan vara?

Evan Duffield – Jag tror att nästa verkligt innovativa idé kommer helt och hållet ut ur mörkret (avsiktligt skämt) där alla goda idéer kommer från. I vilket fall som helst kommer ingen känna igen namnet ändå!

Den viktigaste aspekten i att du vinner "Proof of Honor" 2014 är "Darkcoin"-gemenskapen. Har du några ord du skulle vilja få ut till damerna och herrarna som har stöttat "Darkcoin" och dig som person?

Evan Duffield – Tack till alla som har stöttat "Darkcoin" genom dess första år! Det har varit ett spännande år och vi kunde inte ha gjort det utan alla. Vad gäller mig har jag varit engagerad i projektet och ni kommer se mycket mer från mig det kommande året. Så var vänlig och fortsätt stötta utvecklingen och kom och hjälp till om du har färdigheterna! Vi behöver verkligen frivilliga som trycker på "Darkcoin" ytterligare så att alla känner till den och sedan får den användning av den i den riktiga världen.

Vilket avslutande meddelande vill du att våra läsare ska dra nytta från? Vad är ditt personliga meddelande till världen?

Evan Duffield – Att tro att alla applikationer i framtiden kan byggas ovanpå "Bitcoin" är en fälla. Världen vi går in kommer att vara komplex, en med många olika kryptovalutor. Vi har sett komplexiteten många gånger i andra marknader. Det finns aldrig en ensam lösning som dominerar allting, mer som en decentraliserad samexistens. Många alternativa projekt inom kryptovalutorna anklagas för att vara meningslösa eller svindlerier innan de ens har lanserats. Några av dem är svindlerier men många människor har goda intentioner och de kan inte bara bygga vad de vill ovanpå "Bitcoin" Som exempel, betänk att "Masternode"-nätverket, hela noder verkar inom "Bitcoin" men har inget incentiv att betala för bandbredden och webbhotellet de behöver. Dock, med kärnprotokolländringar kunde jag incentivisera en infrastruktur att ta form som är mycket större jämfört med "Bitcoin".

För närvarande har "Bitcoin"-nätverket 6600 hela noder och fyra miljarder dollar marknadsandel och "Darkcoin" har 1680 "Masternodes" och åtta miljoner dollar marknadsandel. Med hänsyn till den mindre storleken av vår marknadsandel och den jämförbara storleken av vår infrastruktur tror jag att det är rättvist att säga att vår är robustare. Detta ger en bättre användarupplevelse för synkning, tjänster så som "Darksend" och "InstantX" och mer motståndskraft mot "DDOS"-attacker. Försök att bygga samma sak på "Bitcoin" – det är inte möjligt.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top